Parkeerassistent of Parkeersensoren die termen worden veel gebruikt maar de juiste benaming van de systemen zijn PDC (Park Distance Control) of Parkeerhulp . Een PDC of parkeerhulp meet de afstand t.o.v. een object d.m.v. ultrasone signalen van de parkeersensoren , deze signalen worden verwerkt in de ECU het brein van de parkeerhulp en worden weergegeven via akoestische en/of visuele signalen op een display of luidspreker. Parkmatic heeft diverse soorten PDC's in haar programma , systemen met een luidspreker , LED of LCD monitor. Daarnaast zijn de systemen onderverdeeld in analoge en in digitale parkeerhulp systemen.
Analoge en digitale sensoren
Bij het maken van de keuze van parkeersensoren heeft u bij ons twee basis opties in PDC ( Park Distance Control ) Systemen met uitzondering van de PRO systemen voor bedrijfswagens.
1) Analoge PDC systemen voorzien van de HS1408 verzonken sensor en de standaard HS1607
2) Digitale PDC systemen voorzien van de digitale sensor DS1
Beide soorten zijn verkrijgbaar in systemen met akoestische ( alleen geluid) signalering en systemen met akoestische en visuele ( beeld en geluid) signalering , de laatste groep is dan voorzien van een LCD of een LED monitor waarop men de gemeten afstanden kan aflezen. Maar wat is nu het grote verschil tussen beide systemen ? Met een digitale sensor kunnen we meer opties programmeren zo hebben de systemen uit de D-serie een instelbare stoplijn , deze stoplijn kan handig zijn bij het gebruik van een trekhaak of fietsendrager. De digitale sensoren zijn nauwkeuriger dan de analoge , en ze hebben een mooi afwerking in de bumper en geven een vlak geheel net als de dure systemen die op de grote merken als VW , Audi, Renault ,Mercedes,Opel, Ford en BMW gebruikt worden. Digitale sensoren meten de afstand sneller en nauwkeuriger dan de analoge sensoren , de digitale sensoren geven minder vaak een valse melding en de digitale sensoren zijn te programmeren ! Zo kan men vrij eenvoudig een stoplijn of nul lijn instellen bij gebruik van een trekhaak of fietsendrager. Digitale sensoren zijn eenvoudiger te vervangen en het systeem geeft tevens aan welke sensor defect is !.
.: Kenmerken
- Alle Parkmatic ® PDC systemen zijn uitgerust met weerbestendige ultrasoon sensoren die in elke gewenste kleur gespoten kunnen worden.( bij voorkeur met Acryl lak )
- De Parkmatic systemen zijn modulair en dus eenvoudig uit te breiden.
- Gebruik van een trekhaak is geen probleem.
- De Parkmatic systemen zijn voorzien van een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.
- De Parkmatic systemen kunnen manueel en automatisch worden ingeschakeld.
.: Voordelen
- Met de Parkmatic ® systemen heeft u een beter overzicht tijdens het inparkeren.
- De systemen functioneren niet alleen als parkeerhulp maar ook als achteruitrijdetectie.
- De systemen geven akoestisch en/of optische waarschuwingen.
- De Parkmatic systemen helpen om schade te voorkomen.
- Kan i.c.m. een trekhaak worden gebruikt.
- De Parkmatic systemen met display geven een indicatie van de beschikbare ruimte weer.
- Manueel in te schakelen d.m.v. een schakelaar.
- Automatisch in te schakelen d.m.v. de Speed Puls Switch of via de achteruitrijverlichting .
Hoe werkt het
De werking van een parkeerhulp is te vergelijken met het radarsysteem van een vleermuis , dit stuurt een ultrasoon signaal uit, na weerkaatsing wordt dit signaal terug ontvangen en aan de hand van de tijdsduur wordt de afstand t.o.v. het object berekend. Parkmatic levert diverse systemen van simpel tot uitgebreid om dit signaal zichtbaar en hoorbaar te maken. Zo leveren wij systemen voor auto, vrachtauto, bus, camper, aanhanger of caravan. Met opbouw- en inbouwsensoren, diverse LED,LCD displays , tevens is het mogelijk om een binnenspiegel display te gebruiken eventueel in combinatie met een camera. Het systeem werkt in alle omstandigheden zowel bij daglicht als s' nachts bij regen , sneeuw,hagel of zonneschijn.
Keuze uit o.a. :
Parkmatic H4 PDC met LED Indicatie
Parkmatic PDC HX4,parkeerhulp met LCD indicatie
Parkmatic Hybride PDC D4S , Parkeerhulp met Digitale sensoren